Lato a przepisy BHP i obowiązki pracodawcy
Podczas upałów wydajność pracowników spada, ponieważ wysokie temperatury mogą powodować zmęczenie, odwodnienie, osłabienie koncentracji, bóle głowy, a nawet omdlenia. Dlatego każdy pracodawca powinien zapewnić swoim pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, uwzględniając przede wszystkim dostęp do wody pitnej. Dodatkowo w razie konieczności może skrócić czas pracy pracowników lub wprowadzić dodatkowe przerwy w pracy, może zapewnić klimatyzację w pomieszczeniach pracy, ma również możliwość zlecenia pracy zdalnej (o ile jest to możliwe w konkretnej branży). Ale po kolei!
Po pierwsze… dostęp do wody pitnej
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów, osoby zatrudnione w otwartej przestrzeni powinny otrzymać napoje od pracodawcy (np. wodę pitną) już przy temperaturze 25°C. W przypadku stanowisk pracy w zamkniętych pomieszczeniach (biurach, halach produkcyjnych itp.) obowiązek taki pojawia się, kiedy słupek rtęci przekroczy 28°C.
Zapewnienie dostępu do wody w odległości nie większej niż 75 m od stanowiska pracy dotyczy każdego rodzaju pracy, tj. pracowników biur, kierowców, pracowników handlowych przemieszczających się po danym terenie, pracowników fizycznych pracujących wewnątrz i na zewnątrz budynków itd. Nie musi być to woda butelkowana, ale jeżeli jest to np. kranówka, to powinna ona pochodzić z sieci wodociągowej, która jest objęta informacją o zdatności wody z kranu wprost do spożycia bez konieczności gotowania. Dobrym rozwiązaniem może być zainstalowanie w miejscu pracy dystrybutora z wodą.
Pracodawca może również dobrowolnie lub w konkretnych przypadkach zapewnić inne napoje, typu woda średnio lub wysokozmineralizowana, napoje izotoniczne czy soki. Ilość, rodzaj i temperatura tych napojów powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników. Stanowiska pracy, na których pracownicy powinni otrzymywać napoje oraz szczegółowe zasady ich wydawania pracodawca ustala w porozumieniu ze związkami zawodowymi, a jeśli ich brak – po uzyskaniu opinii przedstawicieli pracowników. W razie wątpliwości, może również zasięgnąć opinii inspektora BHP.
Po drugie… klimatyzacja w pomieszczeniach
Specjaliści BHP uważają, że latem temperatura w miejscu pracy nie powinna przekraczać 30°C. W takiej sytuacji pracodawcy często decydują się na zamontowanie klimatyzatorów. Warto pamiętać, że działanie to nie należy do ich oficjalnych obowiązków, ponieważ polskie prawo nie nakazuje montażu klimatyzacji w miejscu pracy, ale określa pewne minimalne standardy dotyczące temperatury i warunków panujących w pomieszczeniach biurowych, które powinny być zachowane.
Oprócz klimatyzacji, pracodawcy mogą również zainwestować w wentylatory lub wiatraki, które są nieco tańszym rozwiązaniem. Wysoką temperaturę pomieszczeń obniżą także rolety, żaluzje czy nowoczesne zewnętrzne markizy na okna.
Po trzecie… skrócony czas pracy lub praca zdalna
W czasie upałów pracodawcy mogą podjąć decyzję o skróceniu czasu pracy – może to polegać na ustanowieniu przerw w pracy, wliczanych do czasu pracy albo na obniżeniu liczby godzin pracy. Co istotne, z tytułu dobrowolnego skrócenia czasu pracy, pracodawca nie może tym samym np. obniżyć wynagrodzenia swoim pracownikom.
Drugim rozwiązaniem może być praca zdalna. Jednak dotyczy ona przede wszystkim pracowników, którzy swoje obowiązki mogą wykonywać praktycznie z każdego miejsca na świecie, z dostępem do komputera z Internetem.
Pamiętaj! Pracownicy, którzy czują się doceniani i troskliwie traktowani przez pracodawcę są bardziej zmotywowani do pracy i bardziej lojalni wobec firmy. Choć duża część rozwiązań na czas upałów nie jest obowiązkowa, warto zadbać o swoich pracowników, zapewniając im komfortowe warunki pracy podczas upałów.